Morsowanie WSTĘP

Środek zimy, ujemne temperatury i śnieg po kolana. Wydaje się, że taka pogoda nie zachęca do wychodzenia z ciepłego domu. Jednakże są takie osoby, które to właśnie zimą nie zapadają w sen zimowy, tylko pobudzają się do działania. W okresie zimowych miesięcy, co niedzielę o godzinie 11 na terenie przy ulicy PCK można zobaczyć tłumy ludzi. Dlaczego? Morsowanie to powód, dla którego w niedzielne zimowe poranki robi się gęsto na plaży nad Pilicą. Pojawiają się tam ludzie, chcący spróbować czegoś nowego, pokonać  bariery swojego organizmu oraz miło i aktywnie spędzić czas wolny.

Nowe rzeczy powinny zachęcać do podjęcia wyzwania, do sprawdzenia się, do przeciwstawienia się słabościom lub lękom. Ludzie z natury są ciekawi, ale sami boją się podjąć niektórych czynności. Morsowanie, czyli krótko mówiąc kąpiele zimowe, jako tani, bądź nawet i darmowy sposób na spróbowanie czegoś nowego zachęcają coraz to większą część społeczeństwa do zmierzenia się ze sobą. Ostatnimi czasy w mediach, na portalach społecznościowych głośno jest o zdrowym stylu życia, o sportach, dietach, dbaniu o ciało i umysł. Jesteśmy społeczeństwem, które żyje w biegu, które nie ma czasu. Życie w ciągłym stresie powoduje, że przeżywamy je nie tak jak powinniśmy i jak chcielibyśmy. Dlatego z „piątego biegu” wypadałoby czasem wrzucić na luz, zatrzymać się, wrzucić „pierwszy bieg” i zadbać o siebie. Prowadzenie zdrowego trybu życia powinno wejść każdemu człowiekowi w nawyk. W naszym kraju spodziewać się można różnych temperatur powietrza,  dlatego  nasz organizm powinien być przygotowywany na ich  zmiany. Jednym ze sposobów hartowania organizmu może być właśnie morsowanie, które można traktować jako formę rekreacji.

Każde morsowanie powinno być poprzedzone rozgrzewką, która ma zapewnić rozgrzanie organizmu oraz zapewnienie mu komfortu termicznego przed wejściem do zimnej wody. Każdy mors, czyli osoba biorąca udział w morsowaniu, powinien być odpowiednio przygotowany tzn.: posiadać czapkę, celu zapobiegania utraty ciepła przez głowę, rękawiczki- w celu zapobiegania zmarznięcia palców, gdyż później utrudnić lub uniemożliwić to może ubranie się, kostium kąpielowy oraz buty- najlepiej zabudowane- neoprenowe lub adidasy, trampki, które zabezpieczą stopy przed skaleczeniem się o nieznane dno. Morsowanie powinno zaczynać się od intensywnej rozgrzewki trwającej około 20 minut, np. :aerobik, bieganie itp., następnie wejście do wody, zanurzenie się i wyjście. Po morsowaniu można rozgrzać się gorącą herbatą.

Morsowanie jako jedna z form spędzana czasu wolnego, postrzegane może być w różnych kategoriach. Ma ono bez wątpienia cechy sportu ekstremalnego, czyli czynności uprawianych w trudnych warunkach i wymagających przygotowania nie tylko fizycznego (rozgrzanie ciała), ale i psychicznego (wejścia do zimnej wody). Może również być postrzegane jako element krioterapii lub czynności mających na celu poprawę zdrowia i hartowanie organizmu